de basis van zoekmachine optimalisatie

Gevonden worden op Google

Voordat je aan de slag gaat met het beter vindbaar maken van je website voor zoekmachines, is het handig om hier iets meer over te weten. Het aanpassen van je website met als doel beter gevonden worden, heeft namelijk een naam: Zoekmachine optimalisatie of SEO.

De basis van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Ben je nog helemaal niet bekend met zoekmachine optimalisatie (SEO)? Geen enkel probleem, daarvoor ben je hier op de juiste plek.

De basis van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd, draait om het doen van aanpassingen aan een website, om hogere plekken in Google te behalen en daarmee het bezoek naar een website te vergroten.

Zoekmachine optimalisatie is een marketingtechniek die door veel grote-, maar ook steeds meer kleine bedrijven en zelfstandig ondernemers toegepast wordt. De reden dat veel bedrijven SEO toepassen is, omdat het zorgt voor gratis bezoek naar een website. Dit wordt ook wel ‘organisch’ bezoek genoemd. Daarnaast is het ook nog eens een hele goede techniek om je concurrenten strak in de gaten te houden. En met de juiste inzet, kun je de concurrenten zelfs voorbij gaan in de zoekresultaten.

Hoe zien organische resultaten er uit in Google?

Hieronder zie je een voorbeeld van de organische resultaten in Google. 

organische resultaten in google

Het behalen van hoge posities in Google gaat helaas niet vanzelf. Hiervoor moet je, in sommige gevallen geld, maar vooral tijd investeren. Zoekmachine optimalisatie draait namelijk aan de ene kant om het aanbieden van een website die technisch goed in elkaar zit, maar vooral om content/informatie die volledig aansluit bij de behoefte van jouw (online) doelgroep. 

Is zoekmachine optimalisatie moeilijk?

In de basis kun je zeggen dat zoekmachine optimalisatie niet moeilijk is. Het hoofddoel is namelijk het bieden van een perfecte online ervaring aan jouw doelgroep.

Zoekmachine optimalisatie draait om 3 pijlers

Techniek

De eerste belangrijke pijler is de techniek achter jouw website. Je kunt dit vergelijken met de motor van een auto. Hoe ziet jouw website er onder de motorkap uit? Is de motor sterk genoeg om je tot bovenaan de berg te brengen?

Content

De tweede pijler is content. Dit is het belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Zonder content word je website namelijk niet gevonden.

Autoriteit

De derde pijler is de autoriteit van een website. Je kunt dit ook zien als de populariteit van een website. Bij deze pijler draait het onder andere om het aantal keren dat een website gedeeld wordt en het aantal bezoekers dat op een website komt.

Kan ik zoekmachine optimalisatie volledig zelf doen?

Dat kan zeker.

Hoewel het in sommige gevallen ook fijn kan zijn om bepaalde onderdelen uit te besteden. Bijvoorbeeld omdat je:

  • Hiervoor enige technische kennis nodig hebt,
  • geen tijd hebt om hier zelf mee aan de slag te gaan,
  • geen zin hebt om hier zelf mee aan de slag te gaan,
  • de creativiteit ontbreekt,
  • het fijn vindt om je werk te laten checken.

Maar laat je vooral niet afschrikken als je ergens niet uitkomt, want zelfs kleine basis aanpassingen kunnen al een groot verschil maken voor jouw plekken in Google.

shares