Blog

10 redenen waarom jij in 2019 met SEO moet starten

Je ontkomt er niet meer aan. Je hebt als bedrijf SEO nodig. Maar waarom is dat eigenlijk zo. Geldt dit ook jouw bedrijf? En waarom moet je daar NU mee beginnen?
​Met de volgende 10 redenen kom je erachter waarom SEO zo belangrijk is en waarom ook jij SEO toe zou moeten passen op jouw website.

Reden 1: Om te zorgen dat je vindbaar bent

Je hebt het zelf misschien niet eens door. Maar er is altijd wel iemand op zoek naar jouw product of dienst. Maar is jouw product of dienst ook vindbaar? Met SEO speel je omgekeerd verstoppertje. De gene die als eerst gevonden wordt is de winnaar. 

Reden 2: SEO zorgt voor een goede gebruikerservaring

Bedrijven die zich focussen op SEO, focussen zich op de gebruikerservaring van de klant. Ieder bedrijf wil hoger scoren in Google, maar veel bedrijven realiseren zich niet dat de gebruikerservaring van de klant hiervoor de belangrijkste factor is.

Richt je op dus op de beste ervaring voor jouw klant.

Reden 3: SEO is gratis

Tenminste, als je zelf je SEO gaat uitvoeren. De technieken die je toepast om je site voor zoekmachine te optimaliseren zijn namelijk gratis.

Als je bekend bent met Google Ads – of hier op dit moment zelfs al gebruik van maakt – dan weet je dat de kosten hiervoor flink op kunnen lopen. Vooral als je een product of dienst aanbiedt waar grote bedrijven ook op adverteren.

Met SEO heb je deze kosten niet. De belangrijkste investering die je voor SEO moet doen, is tijd.

Reden 4: Je pakt een voorsprong op jouw concurrenten​

Hier ligt het grootste voordeel voor jou. Er zijn namelijk heel veel zelfstandig ondernemers en kleine bedrijven die nog niet met SEO bezig zijn. Zij hebben het te druk met andere vormen van acquisitie of hebben tot nu toe nog geen acquisitie nodig.

Maar iedere ondernemer weet, dat er ook tijden van onzekerheid zijn. En die tijden wil je het liefst zoveel mogelijk voorkomen. Daarom kun je het best nu met SEO beginnen om ervoor te zorgen dat jouw website gevonden wordt.

Reden 5: Om vertrouwen te scheppen bij jouw klant

Vooral bij diensten is het heel belangrijk dat jouw klant vertrouwen heeft in jou en je expertise. SEO draagt hieraan bij.

In eerste instantie moet je tegenwoordig een veilige website aanbieden. Doe je dit niet dan geeft een browser in veel gevallen een melding dat de website niet veilig is. En dat wil je niet als bedrijf!

Een kleine check tussendoor: Kijk eens naar de URL van jouw website. Begint deze met http of met https? Als dit http is dan wordt je website helaas als onveilig gezien. Je kunt dit oplossen door een SSL certificaat aan te schaffen via de hosting provider van jouw website.

Naast een veilige website kun je ook vertrouwen scheppen door te schrijven over de ontwikkelingen in de markt waarin jij werkt. Zorg er als je gaat schrijven voor dat je schrijft voor jouw doelgroep. Schrijf bijvoorbeeld eens een artikel over een vraag die regelmatig door je klanten gesteld wordt.

Reden 6: SEO is een lange termijn oplossing

Waar Google Ads meestal voor de korte termijn ingezet wordt (tijdelijke acties) is SEO een strategie voor de lange termijn. 

Voordat de optimalisatie aan je website zijn vruchten afwerpt ben je dan ook een tijdje verder. Maar als je eenmaal een hoge positie in Google veroverd hebt, dan blijf je meestal ook een hoge plek behouden. Het is wel aan te raden om tijd te blijven investeren in SEO. Je wilt natuurlijk niet dat één van je concurrenten je van die hoge positie in Google afstoot. 

Reden 7: Bezoekers uit SEO converteren beter

Als een bezoeker via SEO op jouw website komt, dan bied jij informatie aan die door Google als relevant wordt gezien voor de zoekopdracht van de gebruiker. (Tenminste als je de richtlijnen van Google opvolgt) 

Met SEO haal je dus eigenlijk de doelgerichte klanten naar jouw online winkel. Zij weten misschien zelfs al wat ze willen hebben en zoeken alleen nog een winkel waar ze dit kunnen kopen. Het kan ook zijn dat ze nog aan het rondkijken zijn, dan kan jouw content bijdragen aan het aanwakkeren van de koopintentie van de potentiële klant. 

Reden 8: Met SEO bereik je nieuwe doelgroepen

Als je al eens wat met marketing gedaan hebt dan weet je waarschijnlijk dat je bij veel advertentievormen een specifieke doelgroep moet kiezen om te kunnen adverteren. Dit is bij SEO niet nodig. Waardoor je naast de doelgroep die bij jou bekend is, ook andere doelgroepen aanspreekt.

Je biedt namelijk jouw product of dienst aan, aan iedereen die naar jouw product of dienst op zoek is. Wel kun je met jouw SEO klanten aanspreken die bij jouw bedrijf in de buurt wonen. 

Reden 9: Word lokaal bekend met SEO

Stel je hebt een bakkerswinkel in de Rivierenbuurt in Amsterdam. Dan wil je natuurlijk dat mensen die bij jouw winkel in de buurt zijn en wonen weten dat jij bestaat. Daarvoor kun je gebruik maken van lokale SEO. Iedereen die bij jouw winkel in de buurt zoekt op een bakker, zal dan jouw winkel in Google zien. En in het meest gunstige geval zelfs met een foto en/of recensies.

Reden 10: Omdat SEO niet zo moeilijk is

De basis van SEO draait namelijk om het opvolgen van de regels die Google hierover opgesteld heeft. Als je, je daar aan houdt dan kun je echt al hele grote stappen zetten.

Maar je kunt natuurlijk ook een stapje verder gaan. Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar de zoekwoorden die je op jouw website kunt gebruiken om jouw concurrenten te verslaan.

shares